Recente artikelen

Taalvaardigheden na een beroerte: patiëntenonderzoek

Ongeveer 25-40% van de mensen die een beroerte hebben gehad, hebben problemen met een of meer aspecten van communicatie – bv. spreken, begrijpen, schrijven of lezen. Dit wordt afasie genoemd. Ongeveer 80% van de gevallen van afasie is het gevolg van een beroerte. Afasie komt meestal voor na een beroerte aan de linkerkant van de hersenen, waar de taal zich meestal bevindt. Maar zelfs wanneer kritieke gebieden onomkeerbare schade hebben opgelopen, herstellen patiënten sommige of zelfs al hun taal- en communicatievaardigheden. Hoe kan onderzoek deze patiënten helpen hun communicatievaardigheden te verbeteren?

Verder lezen

Is het makkelijker om gesproken of geschreven taal te verwerken? Een interview met Dr. Merel Wolf

Dr. Merel Wolf was promovenda bij Het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Begin dit jaar verdedigde zij haar proefschrift genaamd ‘Spoken and written word processing: Effects of presentation modality and individual differences in experience to written language’. Gelukkig wilde zij hier graag een aantal vragen over beantwoorden.

Verder lezen

Hoe je brein klinkers kan onderscheiden: interview met Dr. Nadine de Rue

Dr. Nadine de Rue was promovenda aan de Radboud Universiteit. Begin dit jaar verdedigde zij haar proefschrift genaamd ‘Phonological Contrast and Conflict in Dutch Vowels: Neurobiological and Psycholinguistic Evidence from Children and Adults’. Gelukkig wilde zij hier graag een aantal vragen over beantwoorden.

Verder lezen

Het vergeten van taal

Taal is een vorm van menselijke communicatie die in de loop der jaren wordt geleerd. Het vermogen om taal te produceren is meer dan alleen het begrijpen en gebruiken van woorden. Taal is gestructureerd, wat betekent dat mensen leren hoe ze woorden in zinnen kunnen rangschikken met behulp van grammaticale regels. Eenmaal geleerd lijkt het gebruiken van taal moeiteloos te gaan. Maar kan zo’n complex systeem als taal ook vergeten worden?

Verder lezen

Meer dan één manier om goud te vinden

Voor onderzoek moeten wetenschappers allerlei ‘graafwerk’ doen op zoek naar nieuwe wetenschappelijke ontdekkingen. Ze ‘graven’ bijvoorbeeld door kranten, theorieën en experimenten om intellectueel goud (kennis) te vinden. Voordat zij echter gaan graven, moeten de experimenteerders kiezen met welk gereedschap zij gaan graven, want daar is geen standaard voor.

Verder lezen