Julia Misersky

Julia is een promovenda bij het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Hoewel een geboren Berlijner, verhuisde Julia na de middelbare school naar het Verenigd Koninkrijk: eerst voor een baan, en later voor een bachelor in Psychologie aan de University of Sussex. Na enkele functies als onderzoeksassistent en grote reizen over het zuidelijke halfrond kwam Julia naar Nederland om Cognitieve Neurowetenschappen te studeren aan de Radboud Universiteit.

Eerder heeft Julia onderzocht hoe grammaticaal geslacht (de en het; die, der en das; of le en la) onze ideeën over genderrollen in de wereld vormgeeft. In haar PhD richt ze zich momenteel op de manier waarop grammatica ons leidt bij het waarnemen, begrijpen en onthouden van alledaagse gebeurtenissen.

In haar vrije tijd werkt Julia zowel op het werk als in de gemeenschap als vrijwilliger, doet graag aan yoga en gaat ze met haar gezin op avontuur in de buitenlucht.


Wat ik tijdens de COVID-19-lockdown geleerd heb over taalontwikkeling: Labels kunnen helpen om de wereld te begrijpen

De eerste COVID-19-golf bracht een lockdown in Nederland en veel onzekerheid met zich mee. Ten tijde van de eerste lockdown, in maart 2020, was mijn dochter ongeveer 20 maanden oud en kon ze zinnetjes van twee woorden maken. Omdat we elke dag samen gingen wandelen, kon ik uit de eerste hand ervaren wat het betekent om een taal te leren (begrijpen).