Naomi Nota

Ontmoet Naomi Nota, een postdoctoraal onderzoeker aan de Universiteit van Edinburgh, School of Philosophy, Psychology, and Language Sciences. Haar focus? Het ontrafelen van de complexiteiten van taalverwerking in uitdagende omgevingen. Zo onderzoekt ze bijvoorbeeld hoe we spraak verwerken te midden van kakofonie zoals in een luidruchtige Schotse pub. Ze bekijkt ook de unieke uitdagingen waarmee mensen met gehoorproblemen worden geconfronteerd. Eerder was ze een promovendus aan het Max Planck Institute for Psycholinguistics & Donders Centre for Cognition and Behaviour, Radboud Universiteit. Als promovendus verdiepte ze zich in de rol van visuele lichaamssignalen in taalverwerking. Daarnaast onderzocht ze hoe tweetalige kinderen lezen. Het algehele doel van haar onderzoek is om te ontdekken welke informatie wordt gebruikt om aankomende spraak te verwerken en wat daar invloed op kan hebben.

Naomi groeide deels op in Frankrijk, waarna ze Linguïstiek studeerde aan de Universiteit Leiden. Buiten haar academische bezigheden is ze een enthousiaste tekenaar en geniet ze van buitenactiviteiten zoals klimmen en wandelen.


Je lichaam praat

Mensen gebruiken hun lichaam als ze praten – en veel. We veranderen bijvoorbeeld onze houding, bewegen ons hoofd, maken gebaren met onze armen en handen en gebruiken gezichtsuitdrukkingen om verschillende dingen over te brengen. Met andere woorden, visuele signalen vormen een essentieel onderdeel van de menselijke communicatie in veel culturen.


Het creëren van androids die over elektrische schapen dromen

Het is het jaar 2049. We bestaan nu naast kunstmatige intelligentie. Mensachtige agents zijn volledig geïntegreerd in onze samenleving en werken in gewone banen. Ze gedragen zich als mensen en zien er volledig uit als mensen. De humanoids kunnen alle uiterlijke signalen die we aan bewustzijn koppelen imiteren en lijken volledig zelfbewust. Ze gedragen zich net zoals de humanoids in de dystopische film ‘Blade Runner’, geïnspireerd op het boek “Do Androids Dream of Electric Sheep?” (Dromen androids van elektrische schapen?) van Philip K. Dick, of zoals in de meer recentelijke tv-serie ‘Westworld’. In andere woorden: we hebben een punt bereikt in de tijd waarop technologische groei oncontroleerbaar en onomkeerbaar wordt, resulterend in onvoorzienbare veranderingen in de menselijke beschaving.


Lachen als een boer met kiespijn

Een neppe glimlach herkennen is soms moeilijker dan je denkt. Hoewel mensen van nature sociale wezens zijn, zijn de meesten van ons verrassend slecht in herkennen of een glimlach oprecht is of niet.


Ben jij al uitgezoomd?

Stel je voor dat je scherm ineens bevriest, of dat het beeld van je vriend of collega plotseling hapert terwijl hij of zij klinkt als een robot. Jij wilt iets zeggen, maar je weet niet zeker wanneer het jouw beurt is in het gesprek. Er valt een ongemakkelijke stilte. Het scherm wordt zwart.