Recente artikelen

Wat ik tijdens de COVID-19-lockdown geleerd heb over taalontwikkeling: Het is moeilijk om klanken goed te krijgen

De eerste lockdown in Nederland gaf mij de kans om een uitstapje in mijn onderzoek te maken. In plaats van volwassen proefpersonen te testen in het lab maakte ik nu dagelijks een wandeling waarbij ik meer leerde over hoe kinderen – om precies te zijn, mijn toen twintig maanden oude dochter – taal leren.

Verder lezen

Interview met een doctor: dr. Zeynep Azar

Dr. Zeynep Azar was een PhD-student aan de Radboud Universiteit. Ze verdedigde haar dissertatie ‘Effect of Language contact on speech and gesture: The case of Turkish-Dutch bilinguals’ op 8 september 2020.

Verder lezen

Wat ik tijdens de COVID-19-lockdown geleerd heb over taalontwikkeling: Labels kunnen helpen om de wereld te begrijpen

De eerste COVID-19-golf bracht een lockdown in Nederland en veel onzekerheid met zich mee. Ten tijde van de eerste lockdown, in maart 2020, was mijn dochter ongeveer 20 maanden oud en kon ze zinnetjes van twee woorden maken. Omdat we elke dag samen gingen wandelen, kon ik uit de eerste hand ervaren wat het betekent om een taal te leren (begrijpen).

Verder lezen

Interview met een doctor: dr. Svetlana Gerakaki

Dr. Svetlana Gerakaki was PhD-student aan het Max Planck Instituut voor Psycholinguïstiek. Ze verdedigde haar dissertatie ‘The moment in between: Planning speech while listening’ op 8 juli 2020.

Verder lezen

De reis van wetenschappelijke ontdekkingen: Nadenken en theoretiseren op weg naar goud

Waarom besteden wetenschappers zo veel tijd aan nadenken en theoretiseren? En waarom lijken sommige van hun experimenten zo ver verwijderd van enig denkbaar praktisch nut? In dit artikel zal ik uitleggen dat wetenschappers goede redenen hebben voor deze ogenschijnlijk vreemde praktijken.

Verder lezen